lördag 7 februari 2009

Flyktfågel

Vet ni vad,
jag är rätt sällan så där stressad som det ofta låter här på bloggen.
Jag är bara en sk flyktfågel,
så jag smiter hit och skriver och beklagar mig just precis då när jag borde göra något annat!

Och nu längtar jag efter mina vänner flyttfåglarna som ska komma och säga att
- Nu är det VÅÅÅÅR!!!

Jag tycker det är otroligt härligt med inkurning, ljusmysning i höljande mörker under advent och jul. Men efter vår nyårsljusfest räcker det för mig, då vill jag att våren ska komma!

Det stack upp små ivriga snödroppar genom det tunna snötäcket nu när vi var i Lund!
Visst kan man ta det som oroväckande tecken på klimatförändringar... Men det är så jag minns det från barndomen, att det kom små uppstickare i januari med hopp och hälsning från andra sidan mörkret... Och sen kom den allteftersom, den efterlängtade våren, ca en månad tidigare än här.
Det är en av anledningarna (största?) till att jag kan längta tillbaka till Skåne och Köpenhamn.

Och det där med att vintern är bättre här för att det blir riktig vinter, det stämmer ju inte ens längre. Det däremot är oroväckande tecken på klimatförändringar. Det har faktiskt inte varit någon riktig vinter alls här i år...

- Så hoppa över det här gråa slaskblasket och ge mig lite riktig vår!
Kom kära flyttfåglar, jag vill flyga in våren med er!


❤/Flyktfågeln

Inga kommentarer: