tisdag 7 april 2009

Att låta sig inspireras

Att låta sig inspireras....
Se nåt. läsa. höra. smaka. lukta. känna nåt....
som uppfyller mig... berör mig.... till skratt.... till tårar.... ger mig värme i själen... får mig att tänka till... eller tända till...
att ta till mig det...
ta in det... göra det till mitt...
omvandla det till något annat... som jag skapar... utifrån mig... men med inspiration... från något... som jag kanske inte ens längre minns... som blivit en del av mig... tagit plats...

att beröras så... att låta inspirationen föda något nytt... det är vackert...
men var går gränsen?

någon läser mina ord, berörs, inspireras, tar till sig dem så mycket så att personen i fråga använder samma ord som sina egna...
visst kan det kännas smickrande att någon känner igen sig så till den grad att hon kan använda exakt samma ord för att beskriva sin egen känsla, sitt eget liv och sen skriva under med sitt eget namn....
men när det upprepas gång på gång känner jag mig nu lite avklädd, lite rånad, plundrad på mina ord.
Aj, det är mina ord! låt dem beröra dig och inspirera dig, men ta dem inte ifrån mig.
låt dem röra vid ditt hjärta och där i dig skapa något nytt.
du har själv ord. bara dina. egna. vackra. skatter... använd dem.
låt mina stanna här hos mig.

kanske hänger svårigheten ihop med allt skapande...
jag känner igen det från förr. då för länge sen när jag jobbade med föreställningar, underhållning.... plötsligt såg man samma sak. här. och där. var kom det ifrån. vem födde vad? vad är vems? kan man äga det man skapar? är orden, färgen, formen, dansen fria att gå vidare som de vill, till vem de vill? utan att jag får följa med? kan de bli någon annans bara för att de gått så djupt in i någons hjärta och tagit plats där. är de då hennes?

bloggvärlden är ju lite extrem, allt läggs ut till allmän beskådan. hur vet jag var det landar? vem som gör vad med mina ord? hur håller man "bloggmoralen" uppe? vem och vad bestämmer normerna?
jag vill gärna inspirera, men jag vill inspirera till eget skapande. inte bli citerad rakt av utan att själv få vara med. utan källa. utan länk. utan nåt....


med kärlek
lisa

Inga kommentarer: