torsdag 9 oktober 2008

Rättvis produktion?

Just nu (den 6-19 oktober) pågår Fairtrade Fokus. Det är Rättvisemärkts årliga kampanj för att få fler människor att upptäcka och välja Rättvisemärkt. En mängd olika evenemang, seminarier, butiksdemos, produktprovningar, filmvisning sker runtomkring i landet. För mer info se Rättvisemärkts hemsida.

Men hur är det egentligen med arbetsförhållandena på Vildängel???
Jo, arbetsklimatet är klart godkänt,
Lokalerna är rymliga och ljusa (om än lite stökiga...)
Arbetstiderna är fria och flexibla.
Stämningen mellan personalen är varm och hjärtlig.

Men hur är det med barnarbete och lön???
Är inte de där fotomodellerna och provdockorna lite väl minderåriga???
Och vad får de egentligen i lön?
Om sanningen ska fram så har våra barn inte varit många månader gamla innan de krängts på Vildängelkläder för att prova ut modell eller fotograferas.... Och inte har de fått ett rött öre för det!!!
Och skulle jag räkna ut min egentliga timpenning på det arbete jag lägger ner så skulle även den hamna långt under godkänd!!!

Vad säger man om det???
Vad skiljer detta från barnarbete i Asien?
Jag gör det frivilligt, vi har ett val. Jag älskar det jag gör, mitt liv, mitt arbete, att skapa med mina barn omkring mig. Och även om det kanske inte ser så ut så har mina barn också ett val. De är bara med när de vill, när det kan vara roligt, "på lek". De får säga nej och det gör de, därför blir de inte så många modellbilder... Det är bara när de vill "gatogaferas" samtidigt som det passar in för oss...
Varken jag eller mina barn måste göra detta för att överleva. Jag har möjligheten att välja ett annat mer välavlönat arbete och barnen kan bara leka, leka, leka, äta och sova som de vill och som barn ska göra.
Även min sömmerska-granne-vän och mina tryckkillar här i krokarna har fria arbetsliv som de själva kan råda över och som de trivs med.

Basplaggen som jag köper in från LivingCrafts i Tskland är kontrollerade och certifierade av GOTS (fd Skal International), de uppfyller kriterierna både för ekologisk och rättvis handel.

Så trots visst barnarbete hävdar jag att du kan köpa Vildängelkläder med gott samvete. De är skapade med kärlek i hjärta och hand, med lekandes, skrattandes, dansandes, älskandes barn omkring sig.

Med kärlek/Lisa

Inga kommentarer: