måndag 22 september 2008

Vems liv vill du leva?

Ibland funderar jag som så...
Om jag fick välja alldeles fritt, av alla tänkbara möjligheter....
Vem skulle jag då vilja vara?
Vems liv skulle jag då vilja leva?

... Den Fantastiska Vännen?.......... Den Lyckade Systern???......
...................Den Kloka Vägvisaren?................
.....Madonna?........................Angelina Jolie????............
..eller varför inte Bono??.................. eller Gandhi?...ja han är ju död och mördad... men ändå, om jag fick välja så fritt så kanske jag kunde skruva tillbaka tiden och leva hans liv utan att bli mördad.................................
........................................................
Hur fritt och långt iväg tankarna än far iväg så landar jag alltid på samma ställe....

Jag landar alltid i att det är just precis här,
så som jag är, så som jag lever, som jag vill vara och leva.
Och det är ju alldeles fantastiskt!
Det finns ingen som lever mer så som jag skulle vilja.
Visst skulle jag vilja leva ännu mer!
Ännu mer som jag!
Låta mig flöda ännu friare, inte fastna i stopp, inte hejdas av rädslor.
Låta kärleken till och i livet få pulsera ännu friare.

Men jag är på precis rätt väg.
Gött!


Hur är det med dig?
Vems liv skulle du vilja leva?
Vem skulle du vilja vara?




Jag satt ute och skrev detta i min bok igår,
när jag reste mig för att gå såg jag på en bänk snett framför mig:
Mitt i prick.

❤Lisa

2 kommentarer:

Ensamvarginna sa...

Mitt liv i mig själv - för att jag fungerar när jag fungerar och då blir det bra. Men jag måste öva varje dag. Att leva nära i stunden, vara koncentrerad, inte fara fram sådär i tanken hela tiden. Lite mer så, då blir jag nöjd tror jag, eller? Det är just tveksamheten som är jag, för jag är så mycket i en och samma person och ibland bara så liten.
Men jag vill tydliga saker och jag önskar olika skeenden från livet och det är inte alla som har sådana starka ambitioner. Så om jag samlar mig själv och skärper till det inre galopperandet och hjälper min närhet att leva mer sparsamt i det yttre och mer storsint i det inre - då trivs jag.

Vildängel sa...

Det låter bra... Jag känner igen mig. Det är mycket att vara mycket, att vilja mycket...