tisdag 20 maj 2008

färg på tillvaron

Lillprinsen och jag har färgat vildänglakläder idag.
Det bidde mer och annan färg än jag hade tänkt mig... på kläder, mig och badrum...

Finfina plagg, sydda av E, i underbar ekologisk bomullstrikå färgas nu i Färgkrafts miljövänliga reaktivfärg. Ett färgbad kan återanvändas till tre omgångar kläder/tyg. Så jag får massa kläder i tre olika nyanser med så lite färg, vatten och kemikalier som möjligt. Så resurssnålt det kan bli men ack så tidskrävande och kladdigt när man får hjälp av en 1,5-åring...

...Det är inte det här jag vill ägna min dyrbara tid till... Jag måste bli bättre på att lägga ut sånt här... ta hjälp... ... morr... ...

Just som jag stod och svor över hur hela min tillvaro färgades vinröd-rosa och mitt sinne började anta samma färg som åskmolnen utanför... ringde en vän från tidernas begynnelse och frågade om hon får bli agent för mina barnkläder!
Jag är en hopplös affärskvinna, urusel på att få ut det jag gör i världen. Mina alster får själva hitta vägar ut, eller snarare bli upphittade av dem som vill ha dem... Det har i och för sig gått ganska bra, det har vuxit i lagom takt för en småbarnsmamma som hellre ägnar tid åt barn än åt kläder... Men det här känns ju ändå som en fantastisk lyckoträff - tänk att få en Pippi Långstrump som agent! En stjärna som jag har följt på himmelen ända sen den dag hon föddes. Det blir dessutom en efterlängtad länk till gamla Skåne och det känns som att saknade mamma vävs in som en liten silvertråd i väven.

Plötsligt var de mörka åskmolnen borta från himmelen och mitt sinne. Och jag trivdes ganska bra med den vinröd-rosa-tillvaron ändå.

Vilken färg är det på din tillvaro idag?

Love/Lisa

1 kommentar:

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Ha ha jag ser dig framför mig med färg över allt & en liten prins som hjälpsamt vill bidra❧

Kram Sessan