torsdag 8 maj 2008

Skördetid

Jag stod och målade planket... (ja, det var sol på den sidan så idag blev det plank... + lite sal..)
... och funderade över det här bloggandet... Vad är det egentligen för träsk jag plötsligt har fastnat i?

Jag har en fin vän som bloggar alldeles fantastiskt om sin inre resa. Hon vill hoppa av ekorrhjulet och istället leva sant och medvetet. Denna process skildrar vännen med underbar innerlighet och finess! När jag läser det hon skriver undrar jag ibland vad jag håller på med? Varför skriver jag om plankmålning, eldshow och kaffelatte i solen???

Vi har gett oss ut på samma resa, vännen och jag. I varsitt skepp, med olika bagage, olika mål, olika vägar, men med samma intention. Båda två är på skattjakt med vägvisning av samma ledstjärna.
Varför skriver jag då inte mer om min stora inre resa?

Men så hittade jag svaret - mitt bloggande hjälper mig att se mig och mitt liv lite utifrån, det hjälper mig att se storheten i det jag är och gör... Vilket jag verkligen inte är något vidare på annars...

Jag har många, långa års hårt arbete bakom mig. Jag har lyft på stenar, grävt djupa gropar, rensat ogräs, sått nya frön, varsamt höljt små plantor, gett näring, tagit hand om sargad, obrukbar jord, röjt, rotat, dragit upp oönskade plantor med rötterna, plantor som stjäl energi, möblerat om i den inre rabatten...
Nu börjar det ge frukt.
Jag säger inte att jag är färdig. Jag blir aldrig färdig. Arbetet fortsätter, ogräset måste ständigt hållas efter, nya frön sås, plantor vårdas, delas, vattnas...
Men mitt i arbetet får jag inte glömma att njuta de blommor som blommar, de frukter som mognat. För då vissnar och ruttnar de utan att jag ens lagt märke till dem...
Så därför bloggar jag.
Det var ju bra att jag fick reda på det!

Varför bloggar du? Varför skriver och/eller läser du bloggar?
Vore väldigt roligt att få veta!
L

6 kommentarer:

Charliee sa...

Härligt med skördetid! Vad kul att få veta allt detta om dig. Det tillför en annan dimension.. men svaret på din fråga måste jag få fundera på en stund!
kramiz/Charliee

Vildängel sa...

Åh jaaa, jag njuter av skörderna! Men jag skulle kunna vara ännu bättre på att njuta... Ännu bättre på att se alla vardagens stora och små blommors unika detaljer och skönhet. Ännu bättre på att suga saften av alla livets gudomliga frukter och stunder med total närvaro... Det är bara att fortsätta att sträva... och njuta av strävandet... L

hippihäxan sa...

Varför bloggar ja? Kolla här

http://emeliem.wordpress.com/2008/02/03/varfor-bloggar-jag/

Vildängel sa...

Hippihäxan - Känner igen mig i svar och citat! Är lite nyförälskad och besatt i bloggandet just nu... Men jag är periodare med det mesta, snart svalnar bloggsuget, då blir det kanske helt tyst ett tag...
På ett sätt kan bloggandet dra mig från livet, dra uppmärksamheten åt annat håll än barn och liv och nu, men å andra sidan kan det göra mig uppmärksam på livet, hjälpa mig att se vad jag är och gör och har...
En liten balansgång... som så mycket annat i livet. /L

InandasLiv sa...

Så där i allmänhet är jag ingen bloggläsare, har aldrig blivit fångad - tills jag råkade finna denna eran fantastiska sida och blogg. Nu är jag såld!!!
Å vad är det jag föll för?
Jo, jag fascineras av innerligheten, inpireras av viljan att leva sant, att ta med hela sitt inre ut i den yttre verkligheten - det är en utmaning som så många av oss småbarnsföräldrar brottas med. Å som ni processar så skönt, så livfullt, så sant!
Tack!:)

/ InandasLiv

Vildängel sa...

InandasLiv....Mmmm... inandas liv, ja, det ska jag göra... andas in liv.. aah.
Tack för din fina kommentar!

Blir så nyfiken på vem du är! Om du vill ge dig till känna lite mer privat så skicka ett mail till lisa el anders @ vildangel.se.
Annars är du förstås fri, fri att (vara) inandasliv.
❤ Lisa