torsdag 24 april 2008

Vi måste tänka nytt...



Jag läste idag en bit i en bok som heter Bondeboken med fotografier av Peter Gerdehag och text av Jan Danielsson ..."framtidens människa är en mångsysslare" . Är det jag?

Ett är säkert: Jag vill och måste bort från det konventionella, i vilket sammanhang det nu än är. Jag kommer aldrig att ha ett vanligt jobb, aldrig bo i ett vanligt hus. Framtiden ligger i att tänka annorlunda, att försörja sig på annorlunda sätt, att leva på ett annorlunda vis. Som jag ser det så kan vi inte fortsätta leva som vi gör. Inte primärt för att miljön inte klarar det, gör den förvisso inte, utan för att vi, vi människor inte klarar det. Vad är det som håller på att hända? Varför ökar den psykiska ohälsan, varför är fler utbrända, varför ökar allergierna och fetman?

Sluta stressa, börja se till det inre barnet, förlös trauman, jobba mindre, gör av med mindre pengar. Sök hjälp det är inte skämmigt, men undvik piller. Skippa betygen i skolan, försök hitta sätt att prestera mindre och göra mer för att det är roligt. Sök kärleken. Bejaka livet, inte bara i teorin utan på riktigt.
// Anders

1 kommentar:

Anne sa...

Enligt Privata Affärers undersökning om framtidsbranscher för den som vill bli rik är "Tänka annorlunda" en av dem, en annan är "Allt i allo". Framtiden ligger för dina fötter Anders. :)
Sol och värme